GG 9
In september 2000 heb ik de schouw gekocht van Marien Vos uit Werkendam als WKD 24. Omdat ik van de Werkendammers het verzoek kreeg het toenmalige visserijnummer in Werkendam te laten, heb ik contact opgenomen met Piet de Keizer, toen bestuurslid van de VBZ, en deze vertelde me dat er nog geen GG 9 bekend was. Mijn thuishaven was toen Geertruidenberg. De GG 9 is een geklonken Hardinxvelder van Van der Hof. Volgens verhalen is het bouwjaar 1904, ik heb er echter niets van op papier. De schuit is nooit echt gerestaureerd, maar des te meer opgelapt en varende gehouden. Zo heeft er in het verleden een inboard motor ingestaan: de sporen zijn nog duidelijk zichtbaar door het laswerk aan het vlak. Het vlak is nagenoeg geheel gelast. Vlak en onderboorden hebben diverse dubbelingen. Ter hoogte van de doft is de schuit ca. 60 tot 80 cm verlengd . Er is een stuk tussen gelast en daar staat de doft midden op. Kees de Vries uit Werkendam heeft in het verleden, toen de boot eigendom was van Jo Colijn, diverse reparaties uitgevoerd. Hij wist me te vertellen dat er ooit een opbouw op heeft gestaan en dat de boot toen is uitgebrand. Wanneer dit is gebeurd is niet bekend. Alleen het spant direct voor de doft is gelast: de overige spanten zijn geklonken. Wat er in het verleden met de boot is gerommeld is me nog onduidelijk : je zou verwachten dat op de plek waar de beun ooit heeft gezeten, er 2 spanten met de flens in tegengestelde richting moeten zitten. Dit is echter niet het geval. Wel zit er in één spant, op de onderste helft klinknagelresten die op een beun zouden kunnen wijzen. In het voorjaar van 2007 heb ik de (tot die tijd gelakte) bovenboorden kaal gezet om in de lijnolie te zetten. Ik ben toen op een verrassend aantal laklagen, maar bovenal op een opmerkelijke hoeveelheid polyesterplamuur gestuit. Hele rijen klinknagels bleken te zijn weg-geplamuurd ! Maar er kwamen ook mooie geklonken reparaties en een ongelooflijke hoeveelheid deuken naar boven die ik, uiteraard, in het zicht heb gelaten ! Jan v.d. Pas GG 9