MENU

DD 88

NaamDD 88
Volgnummer051 G
NRVM nr.-
Jaar1994
 
WerfG. Gremmen, Woudrichem
Jaar1986
 
Bouwgegevens
BouwwijzeGelast
Aantal spanten13
MastvoetAchterzijde doft
BunDroog
Bouwwijze bunGelast
Materiaal zeilenDacron
 
Maten van de boot
Lengte6.87 m
Breedte2.16 m
Holte0.79 m
 
Historie

Van de historie is mij weinig bekend. Wanneer het mij lukt contact te krijgen met de vorige eigenaar, zal ik deze later toevoegen. De bijzonderheden over de historie : Varend in de Biesbosch kwam ik regelmatig zalmschouwen tegen en werd ik meteen al aangetrokken door de uitnodigende uitstraling van dit type boot. Toen ik in juni 1994 de boot van de familie Naaktgeboren op een rustig watertje in de Biesbosch zag liggen, ontstond er vanaf beide boten een gesprek en werd ik aan boord gevraagd om de zalmschouw te bewonderen. Deze was met veel liefde gebouwd en onderhouden, dat was snel te zien. Na enig tijd bleek dat de eigenaren erover dachten de boot te verkopen. Ik was geïnteresseerd en na de vakantieperiode zouden we contact met elkaar opnemen. In september belde ik de familie Naaktgeboren op. Dat was een wel erg bijzonder gesprek. De heer Naaktgeboren, circa 45 jaar oud, bleek kort daarvoor onverwacht te zijn overleden. De boot zou verkocht worden. Gelukkig was er in juni al over de prijs gesproken, dus dat was geen onderwerp meer. We hebben op een plezierige en gevoelige wijze de zaak afgewikkeld en mevrouw Naaktgeboren nam afscheid van de boot, waaraan ze veel goede herinneringen had. Eenmaal eigenaar heb ik de boot geschikt gemaakt om ermee te zeilen, want er was alleen een fok en de zwaarden waren vastgezet. Het zeilen ging vooral erg goed op ruim water (Grevelingen). Dat is ook het gebied, waar onze beide zonen veel plezier van de boot hadden. Verder werd veel gevaren in de Biesbosch. De ligplaats was de jachthaven Drimmelen.   In de loop der tijd hebben we de boot steeds meer aan onze eigen wensen aangepast met als uitgangspunt het blank eiken, dat al door de familie Naaktgeboren werd toegepast. Meteen in het begin kwam er een verlengde huik, waardoor er flink wat slaapplaatsen voor de jeugd ontstonden. Er kwamen banken aan bakboord- en stuurboordzijde; deze vormen een praktische opbergruimte en zijn erg prettig om op te zitten. Toen ik een aantal jaren nauwelijks met de boot gevaren had, stelden mijn zonen, wonend in Amsterdam mij in de zomer van 2007 voor de keus: of verkopen of de boot naar Amsterdam. Omdat ik zeker geen afscheid van de boot wilde nemen, werd het opknappen en naar Amsterdam. Al het eiken dat donker was gebeitst (zwaarden, roer en helmstok), werd blank gemaakt en gevernist. Het schip werd opnieuw in de verf gezet en de voorhuik werd afritsbaar gemaakt. De heer Van der Nat maakte een extra dekzeil dat wordt bevestigd op glasfiber staven die snel bevestigd kunnen worden op de gangboorden. Daardoor is het gebruik van het nieuwe dekzeil erg gemakkelijk geworden. De boot heeft drie masten en is voor meer doelen inzetbaar. Allereerst met de korte mast en afgeritste huik als sloep voor de Amsterdamse grachten. Een middellange, lichte mast wordt gebruikt om de huik en de verlengde huik aan te bevestigen, wanneer slapen het doel is. De langste mast, die van oudsher op de boot stond, te lastig in Amsterdam, wordt nu uitsluitend nog gebruikt voor het zeilen. We gaan daarmee beginnen in 2009 op het Braassemermeer en de Westeinder Plassen. In 2010 hopen we met veel andere zalmschouwen deel te nemen aan Sail.   .   J. Goossens

Foto's
Naar overzicht
(c) copyright Vereniging tot Behoud van de Zalmschouw 2013 | Sitemap | Disclaimer | Realisatie: DORST communicatie