MENU

AA 3

NaamAA 3
Volgnummer130
NRVM nr.-
Jaar2006
 
Werf-
JaarRond 1900
 
Bouwgegevens
BouwwijzeGeklonken
Aantal spanten12
MastvoetVoorzijde doft
BunDroog
Bouwwijze bunGeklonken
Materiaal zeilenGeen
 
Maten van de boot
Lengte6.65 m
Breedte1.95 m
Holte0.75 m
 
Historie

Historie AA3 (beter bekend als ARMA): Een boot naar Bergs model, waarvan  het casco bijna compleet bewaard is gebleven. Dit doordat het onderwaterschip gedubbeld is en de oude constructies zijn blijven zitten. De boot is ca. 30 jaar in bezit geweest van A. de Jong uit Papendrecht en geschonken door T.J.K. van der Graaf uit H’veld- G’dam aan de VBZ met als voorwaarde dat de nieuwe eigenaar de boot zal restaureren.. Het casco van de ARMA  is in bruikleen gegeven aan Roy Krielaart zodat deze met de restauratie volgens het restauratieplan kan doorgaan. De VBZ blijft eigenaar van de boot totdat deze gerestaureerd is tot de A-status“ geheel monumentaal” Bij het behalen van een positief resultaat van de restauratie zal de boot in eigendom overgaan naar de restaurateur. Van de restauratie zal een verslag met foto’s worden gemaakt wat aan de VBZ ter beschikking gesteld zal worden. Na elk jaar zal een tussenverslag naar het bestuur van de VBZ  worden gestuurd. Restauratieplan: Doel is om de boot weer terug te brengen in de staat zoals er vroeger mee is gevist en gewerkt. Het casco is bijna kompleet bewaard gebleven. Het vlak en  een gedeelte van de onderboorden (onderwaterschip) zijn gedubbeld. Plan van aanpak: Dubbelingen:                 Verwijderen                                      Vlak/onderboorden:       Grotendeels vernieuwen d.m.v. klinken Scheg :                          Vervangen voor houten scheg Achtersteven:                Verlengen i.v.m. terug brengen houten scheg        Voorsteven:                   Gedeeltelijk vernieuwen bevestigen met klinknagels Sleepoog:                      Linker vernieuwen zoals het oude rechter sleepoog Beun :                          Restaureren en deels vernieuwen in originele stijl  Houten beundeksel:      Maken met oude ijzeren sluiting Houten beundeksel:       Maken met oude ijzeren sluiting.  Zwaardklamp:               Cement vervangen door hout. Zwaardophanging:        Linker vernieuwen naar rechter model (deze is nog origineel.) Bed constructie:            Verwijderen Doft :                            Vervangen voor houten plank volgens oud model. Achterdoft:                    Restaureren  ijzerwerk en houtenplank met korvijnnagels Klapmuts :                    Voorschot plaatsen volgens oud model (nog in onderzoek)            Hoekijzer achterkastje:  Terug plaatsen naar originele plaats ( oude nagel gaten) Platrond:                       Weer aanbrengen waar het nu ontbreekt(er zat org. geen huik op) dekje verwijderen Roeikasten :                  Restaureren/vervangen naar origineel model.                                                 Roeipennen en roeidof in de kop:                      Na onderzoek  na maken. Houtwerk:                     Roer, zwaarden, roeiriemen, mast, spriet, vlonders nieuw maken naar oud model Zeilen e.d :                   Nieuw maken naar oud model. Bij de restauratie zou zo veel mogelijk gebruikt worden gemaakt van oude maten en oorspronkelijke materialen.      

Foto's
Naar overzicht
(c) copyright Vereniging tot Behoud van de Zalmschouw 2013 | Sitemap | Disclaimer | Realisatie: DORST communicatie